Katarlı Al Jazeera Medya Grup ve Türkiye Merkezli PRS Medya Türkiye’yi ve Türk sağlık sektörünü tanıtıcı yayınlar yapmak üzere 04 Temmuz 2018’de Katar’da düzenlenen imza töreni ile işbirliği ve temsilcilik anlaşması yaptı. Türkiye Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı’nın internet sitesinden yapılan açıklamaya göre; işbirliği ve temsilcilik anlaşması kapsamında Katar Al Jazeera Medya Grup, PRS Medya’nın yapacağı “Doktorla Randevu” adlı programın Al Jazeera Mubasher kanalında yayınlanması konusunda bir ortaklık anlaşması imzaladı. Konuyla ilgili bilgi veren Türkiye Merkezli PRS Medya ve Dubai Merkezli Global Media Solutions (GMS) Kurucusu Tayfun Çelik, “Bu anlaşma Türk sağlık sektörünün Arapça konuşan ülkelerin oluşturduğu ve yıllık 55 Milyar dolar büyüklüğündeki yurt dışı sağlık harcamalarından daha fazla pay alabilmesi için bir dönüm noktası. Katar’da ‘Prime Time’ da ve canlı yayınlanacak programın aynı hafta ‘day time’da 2 tekrarı yayınlanacak. Üstelik tv ve dijital pazarlama unsurları bir arada kullanılacak. Sosyal medya mecralarında da eş zamanlı yayınlar yapılacak. Önemli bir ayrıntı da Katar ve bizim programımız için teşvik oranı yüzde 60 değil yüzde 70 oranında olacak” açıklamasında bulundu.

-AYŞENUR ASUMAN UĞUR

A.A.UĞUR: Geçtiğimiz yıllarda MBC 4 TV kanalında benzer bir çalışma sürdürüyordunuz. O çalışmadan biraz bahsedelim. Türk ekonomisine, sağlık turizminin gelişmesine, Türkiye’deki hastanelerin ve bu konuda bireysel çaba gösteren hekimlerin yabancı hasta pazarından daha büyük pay almalarına nasıl katkıda bulundu?

T. ÇELİK: Haklısınız. MBC 4 TV kanalında 3 sezon boyunca Türk sağlık turizmine yönelik “Visit To Be Treated” isimli bir pogram yaptık. Bu yayınlar bize Arapça konuşan kesimin oluşturduğu pazarın büyüklüğünü ve dinamizmini bir kez daha göstermiş oldu. Programa 84 farklı ülkeden yüz binlerce başvuru geldi. Türkiye’ye 63 farklı ülkeden binlerce hasta gelmesine de vesile oldu. Türk sağlık sektöründeki sponsor kişi ve kurumların çalışmalarıyla da orta ve uzun vadede Türkiye’nin tanıtımına katkı sağladığını düşünüyorum.

A.U: Al Jezeera kanalındaki “Doktorla Randevu” programına katılmak isteyenler için kriterleriniz neler? Ne gibi şartlar ve kolaylıklar sunuyorsunuz?

T.Ç: Öncelikle söylemeliyim ki; Al Jazeera Mubasher kanalında yapacağımız programdan beklentilerimiz çok daha yüksek. Anlaşmalı sağlık merkezlerinden hekimler, sağlık yöneticileri ve bireysel çalışan hekimler pazar günleri Katar’da “Prime Time” da ve canlı yayınlanacak program için anlaşmamız kapsamında Katar’a gidecekler. Aynı hafta da “day time”da da programın 2 defa tekrarı yayınlanacak. Üstelik tv ve djital pazarlama unsurları da bir arada kullanılacak. Kanalın sosyal medya mecralarında da eş zamanlı olarak yayınlar yapılacak. Böylece inanılmaz bir tanıtım ve etkileşim imkanı oluşturacağız. Küçük büyük demeden bu imkanı tabana yaymak, böylelikle mümkün olduğunca çok kişi ya da kurumun yararlanmasını sağlamak istiyoruz. Her bütçeye göre çözümler üretmek konusunda da hazırlıklıyız.

A.U: Ekonomi Bakanlığı’nın teşviklerinden kimler hangi şartlarda faydalanıyorlar? Siz yabancı hasta getirmek isteyen hastane ve hekimlere bu konuda nasıl yardımcı oluyorsunuz? Sunduğunuz ayrıcalık var mı?

T.Ç: Öncelikle Bakanlığımıza ve özellikle de Katar Ticaret Ateşemiz Sayın Burak Güreşçi’ye anlaşmanın gerçekleşmesindeki katkılarından dolayı müteşekkir olduğumu belirtmeliyim. Türkiye’nin sağlık sektörüne yurt dışı tanıtım için benzeri olmayan bir imkan sağlıyor. Yapacağımız sağlık programı gibi yurt dışı tanıtımlar için Bakanlık yüzde 60 oranında teşvik veriyor. Diğer bir deyişle harcadığınız her 100 TL’nin 60 TL’sini teşvik olarak geri alabilmektesiniz. Fakat Katar ve hazırladığımız sağlık programı için teşvik yüzde 60 değil yüzde 70 oranında olacak. Çünkü Katar, Bakanlıkça hedef ve öncelikli ülke olarak belirlendi. Bu da sektöre kaçırılmayacak bir fırsat sunuyor. Teşvik başvuruları için de iyi haberlerimiz var. Zincir hastaneler ve diğer büyük sağlık merkezlerinin yanında, sağlık turizmi alanına yeni girecek sağlık merkezleri ve bireysel çalışan hekimlere de tecrübeli kadromuz tam destek veriyor. Uygulamada bir sıkıntı yaşanmadığını ve sistemin gayet iyi işlediğini de belirtmeliyim.

A.U: Türkiye 2023 yılı için sağlık turizmi gelir hedefini 20 milyar dolar olarak hedefledi. “Arap Pazarı” bu hedef için ne kadar önemli? Yüzde kaçlık dilimi oluşturuyor?

T.Ç: Biz Arapça konuşan kişilerin oluşturduğu pazar demeyi tercih ediyoruz. Çünkü Al Jazeera sayesinde dünyada Arapça konuşan tüm insanlara ulaşabiliyoruz. Böylelikle tanıtım bir ülkeye, bir bölgeye değil tüm dünyadaki 370 Milyon Arapça konuşan kitleye ulaşıyor. Bu pazar Türkiye için olmazsa olmaz. Çünkü bu pazardaki pay artırılamaz ise belirlenen hedeflerin yakalanması pek mümkün görünmüyor. Bu kitlenin yurt dışı sağlık harcaması 55 Milyar Dolar olarak kabul ediliyor ve bu rakamlarla dünyada birinci. Türkiye’nin sağlık turizmi geliri ise henüz 5 Milyar Dolarlar seviyesinde. Yani henüz Arapça konuşan pazarın yüzde 10 seviyesinde bile değil. Biz Al Jazeera’da yapacağımız yayınlarla bu payın yükseleceğine inanıyoruz. Yeter ki sektörden geniş bir kesimin bu tanıtımlardan faydalanmasını sağlayabilelim.

A.U: TV programı dışında tanıtım imkanı veriyor musunuz?

T.Ç: Evet tanıtım imkanlarımızın sadece program ile kısıtlı olmadığını da hatırlatmakta fayda var. Programda yerimiz kısıtlı ama bütçe imkanları çerçevesinde “FILLER” dediğimiz 2 dk’lık tanıtımlar ve TVC dediğimiz reklam spotları da tanıtım seçeneklerimiz arasında geliyor.

A.U: Sağlık turizmi en çok medikal ve dental alanda yapılıyor. Termal, Wellness, Engelsiz Turizmi ve İleri Yaş Turizmi ya da sağlık dışı alanlarda tanıtım yapmak isteyenler de Al Jazeera’da programa katılma fırsatı bulabilecekler mi?

T.Ç: Sağlık turizmi bilindiği gibi 8 segmentten oluşuyor. Sorunuzdakilere spor ve sağlıklı beslenme turizmini de eklersek tüm bu alanlarda hizmet verenler Al Jazeera’da programa katılma fırsatı bulabilecekler. TV programı dışındaki bu seçenekler sadece sağlık sektörü ile kısıtlı da değil. Tüm sektörlere açık. Özetle her kesime her bütçeye çözümlerimiz var. Ne yapın edin bu imkandan faydalanın diyorum. Zaten ondan sonra iş kendi içerisinden katlanarak büyüyecektir.”